50 jaar Hot Wheels
De iconische wagentjes bestaan 50 jaar. Hangend in de rekken zijn ze de droom van menig kind en ook nu nog kan ik - als vader - de verleiding moeilijk weerstaan om de modellen te bekijken. Ik hoop stiekem om dezelfde interesse en passie terug te vinden in m’n eigen kinderen. De vonk slaat moeiteloos over.
Mijn eigen jeugd
In m’n goede jeugdherinneringen zie ik het nog glashelder en haarscherp. Ik was - en ben eigenlijk nog steeds - een automan. Ik hou van wagens. Ik hou van motoren. Dat zaadje werd wellicht geplant door m’n oudste neven langs vaders kant die, zonder het te beseffen, me de automicrobe hebben ingelepeld door hun setjes Hot Wheels boven te halen.
Een parcours bouwen
We bouwden parcours die slingerenden van de living tot de keuken. We lieten de wagentjes racen tegen elkaar om te bepalen welke 'de beste' was. Dat was de enige discussie die we voerden. Dat was de essentie van de dag. We lieten de zwaartekracht z’n werk doen en keken welke wagentje het verst zou raken. Heerlijk.
Nu 28 jaar later.
Omdat ik weet en nog steeds voel wat voor effect de wagentjes op mij hadden, laat ik m’n kinderen graag kennis maken met Hot Wheels. Zowel zoon als dochter zijn verknocht. Het effect die de autootjes op mij hadden, werkt nog steeds. Ze laten wagen rijden, crashen en gaan op in achtervolgingen die me laten glimlachen.
Het basisconcept is gebleven
Ik moet toegeven dat ik de interesse in Hot Wheels tijdens het opgroeien zelf even ben kwijt gespeeld. Maar - nu ik zelf kinderen heb - heeft het een aantrekking op me. De nostalgische flair is blijkbaar altijd gebleven en ook de iconische oranje racebanen zijn onaangeroerd gebleven. Het assortiment is rijkelijk, dan niet eindeloos.
Conclusie
Hot Wheels zijn er altijd geweest en zullen wellicht altijd blijven. Het 50-jarig bestaan is een goede reden om eens te kijken welke wagentjes tot jullie favorieten behoren en mee de kinderdromen van jullie kinderen in vervulling te laten gaan. Al kan je als vader wel volop meegenieten door samen te spelen en te kijken of de auto de perfecte sprong kan maken of de looping helemaal rond kan maken. Om de verjaardag te vieren heeft speciale edities uitgebracht. Laat die vooral niet links liggen.
Vaderklap founding vader Dimi is de trotse vader van A en R, is zaakvoerder van branding agency maneuver.be en z'n passie voor fietsen uit zich in z'n blog pedalar.cc