Muzikale opvoeding (6)
Hoe gaat de culturele opvoeding eraan toe in multiculturele gezinnen? Deze week legden we ons oor te luister bij Bruggeling Willem Blontrock (31): rapper, leerkracht zedenleer, echtgenoot van schrijfster Dalilla Hermans én trotse vader van Cooper (7), Malane (5) en Noëlle (3). Hier staat vooral zwarte muziek op, al was Willems voorkeur voor die genres eerder al gevormd.
Willem maakt al jarenlang hiphop onder zijn stagename Doc Senz. “Ik was tien jaar oud toen ik van een vriend een cassette in mijn walkman gedraaid kreeg. Dat was ‘Back dans les bacs’, van de Franse rapgroep NTM. De vonk sloeg meteen over, waarop ik in mijn latere tienerjaren zelf mixtapes en eigen tracks begon te maken. In het Engels, weliswaar. Samen met twee vrienden richtte ik de Brugse rapformatie Nuff Said op, waarmee we tien jaar geleden twee albums uitbrachten en dikwijls optraden.”
Muzische dimensie
Vandaag liggen de muzikale plannen uiteraard wat stil, al is Willem nog altijd actief als muzikant. “Muziek is voor mij absoluut een essentieel onderdeel van mijn leven”, vertelt hij. “Ben ik niet zelf aan het producen, dan staat er hier altijd wel een plaat op. Ik heb een bescheiden vinylcollectie met jazz, funk, blues, soul, en uiteraard ook veel hiphop. Het opleggen van zo’n plaat is voor mij een echt ritueel. De plaat uit de hoes halen, de naald in de groef leggen, opstaan om hem om te draaien … Samen met het krakend geluid draagt dit allemaal gigantisch veel bij tot de muzikale trip, hoewel ik vind dat cd’s en cassettes ook hun charmes hebben. Die spelen we af wanneer we met zijn allen in de auto zitten.”
Willem wil zijn eigen muzikale interesse graag doorgeven aan zijn kids. “Dat is goed voor de ontwikkeling van hun muzikale intelligentie”, maakt hij zich sterk. “Je leert muziek op een andere manier te ervaren naargelang je muzisch oor groeit en je hersenen leggen daarbij veel nieuwe connecties. Wist je trouwens dat het menselijk oor al heel vroeg een essentiële functie heeft? De trillingen van muziek kunnen de baby bereiken tot in de baarmoeder”, raakt hij op dreef. “Mijn thesis ging over het belang van de muzische dimensie en ik heb hier destijds veel over opgezocht. Kort gesteld: die is zeer betekenisvol en belangrijk voor de algemene ontwikkeling.” En wat als muziek ontbreekt in de kindertijd? “Huh? Dat kan ik mij met de realiteit van vandaag echt niet voorstellen!”, lacht hij.
Gericht stimuleren
Een andere vraag dan maar: hoe pak je die muzikale opvoeding het best aan? “Als leerkracht hecht ik natuurlijk veel belang aan hoe ik iets overbreng en wat ik uitstraal. Ik ben altijd extreem fanatiek als het over muziek gaat die ik zelf interessant vind. Dat blijkt te werken, want onze kinderen reageren alle drie even enthousiast op wat ik hen laat horen. Voorlopig is dat vooral jazz, neo-soul en hiphop. Muziek is evenwel vrijheid, ook voor hen. We hoeven later niet noodzakelijk dezelfde muzieksmaak te hebben, maar mijn grootste wens is wel dat zij ook ‘richting het muzikale’ neigen.”
“‘Stimuleren’ wint het bij ons sowieso van ‘opdringen’”, vervolgt Willem. “Onder ‘stimuleren’ versta ik opgroeien in een gezin waar muziek dagelijks te horen is en te vinden valt. De vervolgstappen hangen af van hoe de kinderen daarop reageren; dan kun je gerichter gaan stimuleren. Joyce Wrice en Nemir behoren momenteel tot hun favoriete artiesten. Als je ’t mij vraagt, zijn we dus zeker op de goeie weg!”
Gil-Scott Heron
Als hij één plaat in de platenkast van zijn kinderen mag stoppen, om hen zo nog wat verder te stimuleren in hun muzikale interesse, dan kiest Willem voor ‘Pieces Of A Man’ van Gil-Scott Heron. Niet alleen voor de muziek zelf, maar zeker ook voor de krachtige boodschappen in de teksten.
“Heron was oorspronkelijk een poëet en auteur, maar dit is zijn eerste studio-album als muzikant, uit 1971. Daarvoor vertaalde hij zijn poëzie in geniale melodieën, boordevol rijke teksten en metaforen. Deze plaat is voor mij zo gigantisch belangrijk dat woorden mij tekortschieten om te beschrijven waarom. Dat laat ik dus liever over aan de grootmeester zelf.”
Welke track uit dat album mogen we hier alvast uitlichten? “Da’s een moeilijke keuze! Zijn bekendste song, ‘The Revolution Will Not Be Televised’, gaat over black power en is tot op heden dus nog altijd uiterst relevant voor ons gezin. Maar kies toch maar voor de titeltrack, ‘Pieces Of A Man’. En als het er twee mogen zijn, dan ook nog ‘A Sign Of The Ages’, alstublieft.” Welbedankt!
Schrijft als ingenieur, West-Vlaming en muziekliefhebber, en hier ook als vader.
Pluspapa van R (2015), papa van S (2020)