Dove kinderen leren lezen met Storysign
We gingen naar Lapland op uitnodiging van Huawei. Moesten we daarover twijfelen? Neen. Lapland, dat is bucketlist-materiaal. Al hing er wel wat mystiek rond de uitnodiging. De ware toedracht werd verborgen gehouden. Dat het de moeite waard zou zijn werd ons verzekerd. Enof dat zo is. Huawei lanceerde er StorySign. Een applicatie die dove kinderen leert lezen. Tegelijk liet Huawei ons Lapland zien. Het land waar de kerstman thuis is.
Wat is StorySign?
StorySign is een smartphone-applicatie die Artificiële Intelligentie inzet om bladzijden te ‘lezen’ en die om te zetten in gebarentaal. Een avatar neemt je mee in het verhaal en toont het verhaal in gebarentaal terwijl de geschreven woorden gemarkeerd worden. Zo leren dove kinderen de taal begrijpen. Het lijkt doodeenvoudig. Maar dat is het niet.
Innovatie
De rekenprocessen die nodig zijn om tekst te analyseren en om te zetten in gebarentaal, zijn lastig. Door de rekenkracht van de laatste smartphone processoren, de kwaliteit van de smartphone-lenzen en de inzet van artificiële intelligentie wordt dit mogelijk gemaakt. De P20 Pro en het vlaggenschip van Huawei: de Mate 20 Pro, zijn erg capabele toestellen. Hierop werkt de app perfect. Dit konden we rijkelijk testen in Lapland. Het is wonderbaarlijk hoe een figuurtje je toespreekt in gebaren. De vlotheid waarmee StorySign de woorden en zinnen analyseert en dit kan vertalen naar dove kinderen.
Star is de avatar
Voor de ontwikkeling van Star - de avatar of het annimatie-figuurtje van StorySign - ging Huawei aankloppen bij Aardman. Een bedrijf gespecialiseerd in animatie-producties. Tijdens de presentatie werd duidelijk dat de moeilijkheid voor de ontwikkeling schuilt in de combinatie van handgebaren, gezichtsuitdrukkingen en mondbewegingen. Voor het eerst is het gelukt een annimatie-figuurtje te ontwikkelen dat in staat is gebarentaal duidelijk over te brengen.
Samenwerkingen
In vele landen werden specialisten , experten en organisaties aangesproken om mee te bouwen aan de applicatie. Dit is niet zozeer een ontwikkeling van Huawei alleen. Maar je moet het ze wel nageven dat ze in staat zijn mensen in beweging te brengen. Huawei staat in de vuurlinie en investeert in de toekomst van anderen. En dit door het samen te doen met specialisten zodat er draagvlak ontstaat in de gemeenschap waar ze het voor doen.
Lapland
Waarom dan Lapland? Wel, in de periode rond kerstmis, wanneer de warmte van het gezin in elke huiskamer brandt. Wanneer gezinnen tijd nemen om bij elkaar te zijn. Dat zijn de perfecte momenten om de juiste toon te zetten. Datzelfde vuur werd bij ons aangewakkerd. We vonden onderdak in The Wilderness Hotel een plek waar avonturenhutten in het wild staan opgesteld. Elke hut heeft zicht op de sterrenhemel een sauna.
Naast ons - bloggers en journalisten - werden de dagen ervoor dove kinderen uitgenodigd om te proeven van deze app. Een prachtig zicht. Een nieuwe manier om taal te ontdekken. Het mooiste cadeau dat je iemand kan geven is vaak niet tastbaar. Dit is een app die de harten van ouders met dove kinderen zal veroveren.
Persoonlijke ontdekking
Voor mij is Huawei een ontdekking. De ontbolstering van een bedrijf dat - via artificiële intelligentie - stappen zet om de wereld in beweging brengen. Het gaat niet zozeer over StorySign zelf, maar over de interne drive van een bedrijf om technologie in te zetten om de wereld te inspireren. Om de gangmaker te zijn in verandering voor een betere toekomst voor iedereen. Die ontdekking is een verademing. Ik kijk uit naar elke toekomstige stap.
Conclusie
Voor dove kinderen is dit een verademing en een verzekering voor de toekomst. Kinderen leren op een speelse manier de betekenis van woorden begrijpen. In hun eigen (gebaren)taal worden ze opgeleid en ze zijn in staat te kracht van woorden te ontdekken. Voor 32 miljoen kinderen gaat de wereld van boeken open.
Een grote dankjewel voor Huawei. Verder ook dank aan Jurgen die ons de hele tijd op sleeptouw heeft genomen. Ook een dikke merci aan m’n reisgezellen: Libelle mama, Mama Baas, Mama van vijf & Kenneth.
Vaderklap founding vader Dimi is de trotse vader van A en R, is zaakvoerder van branding agency maneuver.be en z'n passie voor fietsen uit zich in z'n blog pedalar.cc