Roleplay met kinderen
Volgens sommige kwatongen lees ik te veel fantasy. Ik vind dat niet. Dat is nu eenmaal iets wat ik heel erg graag lees. Volgens andere kwatongen is Dungeons and Dragons een duivels spel. Ik vind dat ook. Ik speel dat duivels graag.
Dungeons and Dragons (D&D voor de vrienden) is een tabletop roleplaying game. Door series als The Big Bang Theory en Stranger Things heeft het wat aan naambekendheid gewonnen, maar toch is het iets wat voor veel mensen een grote onbekende blijft. En dat is jammer, want bij ons thuis spelen we het zelfs met de kinderen en beleven we samen de grootste avonturen rond onze keukentafel.
Het vuistdikke boek met spelregels is vaak de grootste hindernis voor nieuwkomers, maar in essentie is het spelopzet heel eenvoudig. Een spelleider (de Dungeon Master) vertelt een fantastisch verhaal. De hoofdpersonages van dat verhaal zitten aan tafel. Voor hen ligt een blad met cijfers die bepalen hoe snel, sterk of slim hun personage is. De spelleider zal op verschillende momenten vragen aan de spelers wat hun personages willen doen in het verhaal. Is er iets dat kan lukken of mislukken, dan moeten ze met een dobbelsteen rollen, de waarde die van toepassing is bij het resultaat optellen en kijken of het gelukt is.
In het boek met spelregels op tafel staat hoe hard je met een zwaard kan slaan, hoe ver je een speer kan werpen, hoeveel schade een toverspreuk kan aanrichten, maar dat maakt het al snel te ingewikkeld voor jongere kinderen terwijl hun fantasie nu net zo leuk is om mee aan de slag te gaan. Daarom bedachten wij thuis een eigen eenvoudige versie. Eentje die je met behulp van kladpapier, een potlood en drie dobbelstenen overal kan spelen.
Laat het duidelijk zijn: is zoon- of dochterlief eerder fan van superhelden dan van draken en orks, dan pas je de sfeer van het verhaal aan. Superkrachten in plaats van toverspreuken. Het is een kleine stap.
Om te beginnen kiest iedereen een personage (Wie wil jij spelen? Hoe heet je? Wat is je superkracht? Wat kan je heel erg goed? Waarvoor ben je bang?...). Op een papiertje schrijf je dan vier positieve eigenschappen en twee negatieve eigenschappen van jouw personage. Je geeft elke positieve eigenschap een waarde van +1 tot en met +4, de twee negatieve eigenschappen krijgen elk een waarde van -1 of -2.
Veel meer uitleg is er eigenlijk niet nodig, maar ik zal met een voorbeeld eindigen.
---
“Vonk en Kyra zitten met mama en papa te genieten van een heerlijke spaghetti in Herberg De Koude Kip wanneer plots de herbergier aan jullie tafel komt staan met paniek in zijn ogen.
‘Mijn excuses’, zegt hij met paniek in de ogen, ‘maar mijn dochter Elsie is verdwenen en ik zag net een reuzegrote rat haar meesleuren naar de wijnkelder.’
Mama en papa kijken Vonk en Kyra aan.
‘Wel? Waar wachten jullie nog op? Kuis je mond nog even af en ga op avontuur! Elsie is in gevaar!’
Spelleider: Ok. Vonk of Kyra wat wil je nu doen?
Vonk: Ik zou eens willen rondkijken in de herberg of ik nog sporen zie van de rat. Ik heb +2 om dingen te onderzoeken als een detective.
Spelleider: Goed. Je mag drie dobbelstenen rollen. Het is niet zo moeilijk om sporen te vinden, dus moet je in totaal negen of meer rollen.
Vonk: Ik rol een zeven, maar mag er twee bij tellen, dus negen. Oef!
Spelleider: Als je rondkijkt in de herberg, zie je dat er onder de twee tafels dicht bij de toog van de herberg nog twee grote ratten klaarzitten om kinderen te ontvoeren.
Kyra: Kan ik ze dan bevriezen met mijn bevriesspreuk?
Spelleider: Dat zal al wat moeilijker zijn, want ze zitten dicht bij het haardvuur. Was jij niet bang van vuur?
Kyra: Ja, ik heb een waarde van -2 omdat ik bang ben van vuur.
Spelleider: Rol maar met de drie dobbelstenen. Als je twaalf of meer rolt, lukt het.
Kyra: Ik rolde dertien, maar er gaan er nog twee af, dus elf. Oh, nee!
Spelleider: Terwijl Vonk aan het rondkijken is in de herberg, schiet er plots een blauw licht uit Kyra haar handen. De ratten schrikken en kijken verbaasd wanneer ze een jongentje aan tafel zien zitten met bevroren benen.
Vonk: Oh nee, Kyra, je hebt mijn benen bevroren!
Kyra: Sorry, Vonk, het was echt niet de bedoeling.
Spelleider: De ratten lachen hun tanden bloot en komen op jullie af…
---
Op deze manier beleefden we al doldwaze avonturen. We bouwden samen een wereld uit met plaatsen waar we meer dan één keer kwamen, we verzonnen een grote slechterik die we moesten verslaan, we werden krachtiger omdat we een kristal gevonden hadden, we veranderden in dieren omdat het kon, …
Een dobbelwaarde verzinnen als moeilijkheidsgraad is misschien nog het moeilijkste als je nog nooit een rollenspel gespeeld hebt, maar onthoud dat je in totaal achttien kan rollen. Dat wil zeggen dat alles onder een zes makkelijk is, tussen zeven en twaalf gemiddeld en meer dan twaalf moeilijk.
Wat zit je eigenlijk nog te lezen?
Er zit een avontuur op je te wachten!
Copyright foto’s
Photo by Clint Bustrillos on Unsplash
Photo by Ian Gonzalez on Unsplash